2025. májusában az Országgyűlés megszavazta a társadalombiztosítási (tb) kiskönyv eltörlésére vonatkozó előterjesztést, mely 2026. január 1-jén lép hatályba. A javaslat megvalósítása a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara és az Igazságügyi Minisztérium közötti szoros és eredményes együttműködés eredményeként jött létre. E közös munka példázza azt a partnerséget, amely lehetővé tette, hogy a vállalkozások számára egy gyorsabb és egyszerűbb adminisztrációs környezetet biztosítsunk.
A törvényjavaslat indoklása szerint kiemelt kormányzati cél, hogy a vállalkozások számára biztosított adminisztratív könnyítések, köztük az állami adatbázisokban elérhető információk felhasználása révén elkerüljék az adatok többszöri bekérését vagy dokumentálását.
Az új rendelkezés alapján a jelenlegi papíralapú rendszer 2026. január 1-jével teljesen digitálissá válik.
A társadalombiztosítási kifizetőhely (TB-kifizetőhely) az e-TB kiskönyv adatait az egészségbiztosítási szerv által erre a célra létrehozott elektronikus felületről kérdezheti le. A lekérdező felületen a kifizetőhely csak azoknak a biztosítottak adatait tudja lekérdezni, akik a lekérdezés időpontjában a kifizetőhelyet működtető foglalkoztatónál jogviszonyban állnak. A Kincstár és az egészségbiztosítási szerv közötti adatátadás a törvény alapján rendszeres és szabályozott. Az adatokat a biztosított halálát követően továbbá még 10 évig megőrzik.
A biztosított saját adatait az egészségbiztosítási szerv által üzemeltetett Betegéletút szolgáltatás keretében tudják majd lekérdezni. Az e-TB-kiskönyv tartalmazza majd a biztosított személyes adatait, TAJ számát, jogviszonyaira vonatkozó információkat (foglalkoztató neve, adószáma, jogviszony jogcíme, időtartama, munkakör, munkaidő, stb.), illetve az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásaira és a baleseti táppénzére vonatkozó adatokat.
A munkáltatóknak érdemes időben felkészülni az alábbiak tekintetében:
frissíteni a bérszámfejtési és HR-folyamatokat,
gondoskodni a biztosítási jogviszonyok pontos, határidőre történő jelentéséről,
kijelölni a felelős munkatársakat az e-TB rendszerrel való kapcsolattartásra,
és figyelemmel kísérni a jogszabályi háttér változásait.
A hagyományos, papíralapú társadalombiztosítási kiskönyvet felváltó elektronikus rendszer korszerű megoldást kínál az egészségbiztosítási információk kezelésére. Az új digitális nyilvántartás lehetővé teszi, hogy a biztosítottak bármikor, bárhonnan könnyedén hozzáférjenek saját TB-adataikhoz. Ezen felül az adatok védelme és az ügyintézés hatékonysága is jelentősen javul. Az elektronikus rendszer ezen felül kiküszöböli azokat a korábban tapasztalt adminisztrációs problémákat, amelyek egy része akkor állt elő, amikor a tulajdonosa például elhagyta a dokumentumot.